"Parteneriatul bilateral educațional dintre I.Ș.J. Suceava și I.Ș.J. Neamț care vizează comptențele dobândite în cadrul unităților ce oferă activitate extrașcolară – palatul și cluburile copiilor- s-a desfășurat, la Suceava, într-un nou schimb de experiență, miercuri, 18 aprilie 2018.
Grupul de lucru, format din inspectorii coordonatori ai domeniului extrașcolar din cele două județe, inspector școlar prof. Tatiana Vîntur (Suceava) și inspector școlar Roman Romeo (Neamț), directori de palate și cluburi ale copiilor, responsabili de comisii metodice ale cercurilor tehnice și artistice, au identificat răspunsuri la întrebarea „Ce fel de tânăr pregătim pentru viitor?” aducând argumente pentru necesitatea și permanența învățării, deoarece „pentru fiecare om viaţa este o școală, de la leagăn până la mormânt“ (Comenius), iar „învăţat este omul care se învaţă necontenit pe dânsul şi învaţă necontenit pe alţii” (Nicolae Iorga).
În cadrul grupului de lucru s-a analizat cadrul legislativ propus de Regulamentul de organizare și funcționare a palatelor și cluburilor copiilor și s-au realizat coordonatele necesare pentru „Validarea și certificarea competențelor dobândite voluntar în mediul nonformal” propunându-se structura referitoare la descrierea competențelor dobândite și nivelul lor de atingere pentru trei categorii de cursanți: grupe de începători, avansați, performanță.
Incursiunea în cercurile Palatului Copiilor Suceava, ghidată de director Biatrice Choleva, a fost benefică pentru coordonatorii de cercuri extrașcolare fiind un prilej pentru reperele viitoarelor colaborări.
Intâlnirea de lucru a fost integrată în cadul cercului pedagogic – palatul și cluburile copiilor cu tema „Competențe cheie în mediul nonformal” care s-a desfășurat la Muzeul „Bucovina” Suceava.
Beneficiile și rolul educativ al activităților extrașcolare au fost evidențiate în deschiderea evenimentului de către inspectorul școlar general prof. dr. Cristian Cuciurean, subliniind importanța validării competențelor dobândite în cercurile de activități extrașcolare pe care să le folosească orice tânăr în parcursul lui profesional.
Participanții au vizitat workshop-urile elevilor: Natura în origami – cercul de origami, prof. Cristina Maxim; Natura în artă, arta în natură – cercul de artă decorativă, prof. Cristina Hreamătă Macoveiciuc; Cusături tradiționale bucovinene – cercul de tapiserie, prof. Olga Marcela Reuț.
Într-un cadru modern, dichisit cu panouri ilustrative ale activitaților din palatul și cluburile copiilor din județul Suceava, s-au prezentat ofertele educaționale, cu accent pe formarea competențelor cheie, prezentare realizată de către directorii: prof. Biatrice Choleva – Palatul Copiilor Suceava, prof. dr. Marcel Porof – Clubul Copiilor Fălticeni, prof. Catargiu Ioan -Clubul Copiilor C. Moldovenesc, prof. Dumitru Pomohaci – Clubul Copiilor Rădăuți, prof. Maria Macarov – Clubul Copiilor Gura Humorului, prof. Vasile Moroșan – Clubul Copiilor V. Dornei.
Tematica cercului a vizat activitatea desfășurată în cadrul cluburilor de vacanță și a școlilor de vară – activități de timp liber cuprinse în oferta educațională a cluburilor. Aspectele referitoare la proiectul școlii de vară, la documentele necesare aprobării acestor activități pe perioada vacanțelor școlare au fost prezentate de inspector școlar prof. Tatiana Vîntur subliniind elementele ce vizează siguranța și securitatea copiilor în activitățile propuse. Aspectele teoretice au fost completate cu un exemplu de Școală de vară „Just4Fun”, coorodonată de prof. Ștefania Șoiman și prof. Nicoleta Bumbu.
Workshop-urile metodice au cuprins: Atelier de autocunoaștere – Tehnica interviului, prof. Alina Şandru, prof. Mihaela Buculei; Vânătoarea de comori – prof. Nicoleta Bumbu, prof. Marcela Reuţ; Roluri și echipă – prof. Tatiana Vîntur; Remi muzical – prof. Mihai Lungoci, prof. Daniel Aneculăesei; Povestea școlii de vară – prof. Biatrice Choleva, prof. Petra Rusu; Activități de dinamizare (parașuta) – prof. Carolina Vieriu, prof. Oana Strejac.
Schimbul de experiență dintre participanți, debriefing-urile acestor ateliere, prezentarea activităților și a rezultatelor lor au contribuit la reușita activității metodice.
Caietul metodic „Barometrul reușitei școlare” nr.28 – Competențe în mediul nonformal a întregit oferta activităților ce au ilustrat modalități de îmbunătățire a deprinderilor, atitudinilor și comportamentelor folosind metode activ participative sau specifice învățării din mediul nonformal.
Evaluarea activității s-a realizat prin intermediul unui „vitezometru” (1-100), fiind marcată cu postit-uri zona maximă (100) apreciindu-se diversitatea activităților, caracterul instructiv-aplicativ al activităților, caracterul deschis și nonconformist al activităților, rigoarea și coerența mesajului, comunicarea și relaționarea pe tot parcursul zilei.
„Putem să muncim pe brânci. Putem să muncim până murim. Dacă nu muncim cu iubire, toată munca noastră este fără nicio valoare în ochii lui Dumnezeu”, spunea Maica Tereza, iar munca făcută cu pasiune, dragoste și implicare în educarea copiilor de către oamenii școlilor nonformale este un argument pentru educația de mâine pe care o semănăm azi, învățând permanent ca parte a învățării pe tot parcursul vieţii."
Coordonator,